Belangrijke updates

Hoe kan je als contentpartner aan kwaliteitscontrole doen en waarom is dat belangrijk?

29/04/2020

Wanneer bestanden gedigitaliseerd zijn, is het belangrijk om na te gaan of de omzetting kwaliteitsvol is. De digitaliseringspartner, meemoo én jij als contentpartner dragen elk hun steentje bij tijdens dit proces.

Kwaliteitscontrole bestaat uit verschillende stappen. Het digitaliseringsbedrijf heeft uiteraard zijn eigen interne kwaliteitscontroleprocessen, meemoo voert een aantal automatische controles uit tijdens de ingest en als contentpartner sta je in voor de manuele controle. Hierbij controleer je de beeld- en geluidskwaliteit. Idealiter doe je dit voor de publicatie van de bestanden.

Bij elk omgezet bestand staat de datum van digitalisering. Merk je binnen de 6 maanden na digitalisering een manifeste fout op? Signaleer dit aan ons. Wij gaan na of het effectief om een digitaliseringsfout gaat die met zekerheid toe te wijzen is aan het digitaliseringsbedrijf. Als dit het geval is, kunnen we de dragers mogelijks laten herdigitaliseren. Uiteraard is het waardevol om ook materiaal dat buiten de garantieperiode valt te controleren.

In het kort verwachten we een representatieve, steekproefsgewijze kwaliteitscheck van jouw kant. Je controleert in feite of de digitale omzetting overeenkomt met de inhoud van de analoge drager. In enkele supportartikels lichten we de kwaliteitscontrole toe. Welke controle voer jij als contentpartner uit? Welke stappen moet je daarvoor volgen?

Wil je graag meer weten over de controle door de digitaliseringspartner en meemoo? We vatten dit kort samen in twee supportartikels:

Is het toch nog niet helemaal helder of heb je een vraag? Contacteer dan Lobke (lobke.vandeneynden@meemoo.be), zij begeleidt je graag verder.